יעילות אנרגטית של ווסתי מהירות

ווסת המהירות VFD-variable speed drive משמש להנעה איטית ומדורגת של המשאבה ובלימה איטית למניעת נזק מכני לאימפלר בהנעה בלתי מבוקרת ולכלל מכלול המשאבה בבלימה מהירה בשל עמוד המים החוזר.

במקרים רבים של תכנון over size ביחס למציאות, מותקן ווסת מהירות ומכוייל לתדר הנמוך מ HZ 50 על מנת להקטין את תדר הרשת המזין את מנוע המשאבה וביחס בהתאם למשוואת ההספק את מהירות סיבוב המשאבה.

ללא ספק עבור משאבות המייצרות H עומד מים הגבוה מהנדרש, התקנת ווסת המהירות הינה פעילות יעילה מאוד להגדלת היעילות האנרגטית של מכלול המשאבה.

עם זאת, כאשר נדרש לקבוע את תדר העבודה של ווסת המהירות, VFD יש נקודות בוחן אנרגטיות אותן יש להכניס לשכלול.

הספק ווסת המהירות נדרש להיות מותאם לטווח העומס שידחוף ווסת המהירות כך שמינימום הספק יאבד בשל אי עבודת ווסת המהירות בנק' העבודה המיטבית שלו.

בעשור האחרון חלו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים ביעילות האנרגטית של ווסתי המהירות, כך שבמקרים רבים, עבור ווסתי מהירות בטכנולוגיה ישנה, משתלמת החלפת ווסת המהירות בכזה שהינו יותר יעיל.

להלן גרף המשווה בין טכנולוגיות ווסתי מהירות וכתלות בעומס הנומינלי המוזן על ידי ווסת המהירות: